Thursday, December 22, 2011

the fact of "History in Chima jeogori" 

http://z-shibuya.cocolog-nifty.com/blog/2010/04/post-9d78.html
チマチョゴリ(치마 저고리、chima jeogori)



http://www.wara2ch.com/archives/6172613.html
the photo taken in 1970'


to understanding the history in other countries, it is more important to know the building,politics and events, identification system, also the life and culture, such as food and clothes of the country.
However, the neighbor of Korean peninsula that is often not known unexpected.
No, not known too much.
Everyone from Korean peninsula, Zainichi Korean residents in Japan, seen their figure wearing "Chima chogori" with confidence in Japan also.
Such that it will appear to cherish the traditions and culture to their mother country.
But there is also strong intention to put it the back, "we are unsusceptible against Japanese culture".
Have seen it, it has become the biggest bottleneck in Japan in order to live with Zainichi;Korean residents.


Once, I had lived relatively close to the Korean middle or high school in Jujo Kita, i saw often dressed in "Chima chogori".
watching them with interest and something how to wear well in Japan.
At that time i was studied in the library, however today we can study easily with Wikipedia.

History of "Chimachogori" is that
in the Joseon Dynasty, it was thought that it was beautiful for upper poor body and lower abundant body, jeogori;jacket became to  shorter and narrowly rapidly,to be Chima;skirt became to longer and widely. under the influence of  Kisaeng clothes from the late Joseon dynasty, Jeogori became shorter and prevalented more narrow sleeve, the sleeve must be unwound as times as dressed.

sorry borrowing the photographic evidences from in the internet,
http://jeogori.web.fc2.com/ "
truth in Chima Jeogori"
when the photo of "exposed bast Jeogori" was widespread,Koreans said that " we don't have such a shameless habit,its a fabrication."
This Korean attitude is like prove that not able to trust Korean historical perspective ,who has forgotten own history only 50 years ago.


Korean male chauvinism in ideology at the time, the custom was widespread,  because the custom thought "there is no value in women who can not bear a horse eldest son",with dominating probably.
Korean women wore the costume proudly at the times, "i was proud as played social obligations to bear her eldest son"
Behind this, still there was severe "system status".
the custom had been continued lasted until the 1950s.


In Korea boom Han-ryu, flowing often Korean dramas or movies on television, but I think to describe at the time, clothes or fashion is important essence.
however they would not allow to wear the "Topless jeogori"to the actress absolutely.
In other words, they must draw other than the lie in a movie.
Although we can see the young women wearing "Chima jeogori" in Japan, however it is important to know the history like this.
There is no sense of discrimination.









他国の歴史を理解するうえで、その国の建築物、政治や事件、身分制度、及び食事や服装などの生活文化も合わせて知ることが大切だ。 だが、お隣の朝鮮半島のことは意外に知られていないことが多い。 いや、知らないことが多すぎる。 朝鮮半島出身、在日コリアンの皆さんは、日本の国内でも自信を持って「チマチョゴリ」を着ている姿を目にする。

自国の伝統と文化を大切にしている現れなのであろう。 だが、裏を返せば、「日本の文化には染まらないぞ」とする強い意思表示でもある。 このあたりが、在日と同居するうえで一番のネックになっていると見ている。 

かつて、北区十条の朝鮮中・高校に比較的近いところに住んでいたので、この「チマチョゴリ」の服装は良く見かけた。 日本国内でよく着るものだと関心をもって見ていた。 当時は図書館で調べたが、今は「ウィキペディア(Wikipedia)」で調べることが出来るから簡単だ。 

 「チマチョゴリ」 は、の歴史は 「朝鮮時代には貧弱な上体とふんだんな下体が美しいと思って、チョゴリは急速に短くなってチマは長くて広くなった。朝鮮王朝の後期から妓女服の影響で丈の短いチョゴリと狭い袖が流行し、服の着脱の度に袖をほどかなければならないほどになったこともあった。

また19世紀からチョゴリが乳房を覆えなくなったため、両班層の女性は通常胸覆いを使ったという。 しかし、下級階層、特に男児を生んだ女性は乳房を露出することもあり(李朝時代に描かれた風俗画や写真には、乳房を露出した女性が見られる)、当然ながらこの流行は儒学者の非難を受けた。 男子を出産した女性が、乳房を露出する事を日韓併合後に禁止にされ、1930年代から女性の社会進出が始まるとチョゴリの丈は短くなり始めた。」とある。

 証拠写真をネット上から拝借するが、
 「チマチョゴリの真実」   http://jeogori.web.fc2.com/

 「乳出しチョゴリ」の写真が広まったとき、韓国人が「こんな破廉恥な習慣は我が国にはない。捏造だ」と言ったという。この韓国人の態度は、自国の50年前の習慣すら知らない韓国人の歴史観が如何に信用できないかを証明しているようなものである。

当時の朝鮮の男尊女卑的な思想では、「長男を生まない女性に価値はない」との考えが支配的なためかこのような風習が広まったのだ。 当時の朝鮮人の女性はこの衣装を「長男を生んで社会的義務を果たした」として誇りに思っていたのである。

この裏には、やはり厳しい「身分制度」があった。 この習慣は1950年代まで続いたという。 韓流ブームで、韓国映画やドラマがテレビでよく流れているが、当時を描くうえで、外せないのが服装だと思うが、この「トップレス・チョゴリ」は、女性俳優には絶対にさせないであろう。

つまり、嘘の映画を描く以外にないのだ。 日本でも「チマチョゴリ」を着ている娘さんを見る機会は多いが、このような歴史を知っておくことも大切なことだ。 差別する感覚は全くない。


치마저고리
저고리 구조 1-동정, 2-깃, 3-끝동, 4-섶, 5-고름, 6-배래

타국의 역사를 이해하는 동시에서, 그 나라의 건축물, 정치나 사건, 신분제도,및 식사나 복장등의 생활 문화도 맞춰서 아는 것이 중요하다.
그러나, 옆의 한반도(朝鮮半島)는 의외로 알려져 있지 않은 적이 많다.
아니, 모르는 지나치게 적이 많다.
한반도(朝鮮半島) 출신, 재일 코리안의 여러분은, 일본의 국내에서도 자신 있게 「치마 저고리」를 입고 있는 모습을 본다.
자국의 전통과 문화를 소중히 하고 있는 현상일 것이다.
그러나, 바꿔 생각하면, 「일본의 문화에는 물들지 않아」로 하는 강한 의사표시이기도 한다.
이 주변이, 재일과 동거하는 동시에서 제일인 넥이 열리고 있다고 보고 있다.

예전에, 기타구(北區) 주조(十條)의 조선중·고교에 비교적 가까운 곳에 살고 있었으므로, 이 「치마 저고리」의 복장은 자주(잘) 보았다.
일본국내에서 자주(잘) 입는 것이라고 관심을 가져서 보고 있었다.
당시는 도서관에서 조사했지만, 지금은 「【위키페디아】(Wikipedia)」에서 조사할 수 있기 때문에 간단하다.  
「치마 저고리」는,의 역사는 「조선 시대에는 빈약한 상체와 충분한 아래체가 아름답다고 생각하고, 저고리는 급속히 짧아져서 치마는 길어서 넓어졌다. 조선 왕조의 후기부터 기녀옷의 영향으로 기장이 짧은 저고리와 좁은 소매가 유행하고, 옷의 탈착의 매번에 소매를 풀지 않으면 안될 만큼으로 되어진 것도 있었다.
또 19세기부터 저고리가 유방을 덮을 수 없게 되었기 때문, 양반층의 여성은 통상 가슴덮개를 사용했다고 한다.
그러나, 하급계층, 특히 남아를 낳은 여성은 유방을 노출 하기도 해 (이조시대에 그려진 풍속화나 사진에는, 유방을 노출한 여성이 보여진다), 당연히 이 유행은 유학자의 비난을 받았다.
남자를 출산한 여성이, 유방을 노출하는 것을 일한 병합후에 금지로 되어, 1930년대부터 여성의 사회진출이 시작되면 저고리의 기장은 짧아지기 시작했다. 」이라고 있다.

증거사진을 인터넷상에서 배차하지만, 「치마 저고리의 진실」http://jeogori. web. fc 2.com/ 「유방 내 저고리」의 사진이 널리 퍼졌을 때, 한국인이 「이런 파렴치한 습관은 우리나라에는 없다. 날조다」라고 말했다고 한다. 이 한국인의 태도는, 자국의 50년전의 습관조차 모르는 한국인의 역사관이 아무리(어떻게) 신용할 수 없을지를 증명하고 있는 것 같은 것이다.

당시의 조선의 남존여비적인 사상에서는, 「장남을 낳지 않는 여성에게 가치는 없다」라는 생각이 지배적이기 때문인지 이러한 풍습이 널리 퍼진 것이다.
당시의 조선인의 여성은 이 의상을 「장남을 낳아서 사회적 의무를 다했다」라고 자랑으로 생각하고 있었던 것이다.
이 뒤에는, 역시 엄격한 「신분제도」가 있었다.
이 습관은 1950년대까지 계속되었다고 한다.
한류 붐으로, 한국 영화나 드라마가 텔레비전으로 자주(잘) 흐르고 있지만, 당시를 그리는 동시에서, 뗄 수 없는 것이 복장이라고 생각하지만, 이 「토플리스·저고리」는, 여성배우에게는 절대적으로 시키지 않아있을 것이다.
즉, 거짓말의 영화를 그리는 이외에 없는 것이다.
일본에서도 「치마 저고리」를 입고 있는 따님을 보는 기회는 많지만, 이러한 역사를 알아두는 것도 중요한 것이다.
차별하는 감각은 완전히 없다.

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